Fundamenty prawdy Cz. I. Gdańsk. 1988
Prezentowany materiał jest pierwszą częścią obszernego wykładu poświęconemu Fundamentom Prawdy. Był to pierwszy, inauguracyjny wykład wygłoszony na otwarcie Korespondencyjnego Instytutu Biblijnego (ICI), którego pastor Matiaszuk był dyrektorem. Nagranie pochodzi z 1988 roku i zostało zarejestrowane w kaplicy Kościoła Zielonoświątkowego w Gdańsku. Prezentowane wątki i zagadnienia pojawiały się w różnych kazaniach i wykładach pastora, tutaj są zebrane w jedną całość.
Tematem wykładu jest nauka o Bogu, kim On jest, jaki jest, jaka jest Jego natura? Pastor zwraca uwagę na ciekawą kwestię - Biblia nie udowadnia, nie dowodzi istnienia Boga. Biblia od pierwszych wersów mówi, że Bog jest! Gdy Biblia mówi o początku - Bóg już był. Cała Biblia mówi, że On jest i świadczy o Nim. Zatem jak to jest z tym istnieniem Boga? Za istnieniem Boga przemawiają argumenty biblijne i racjonalne. Zrozumienie istoty Boga stanowi dla człowieka spore wyzwanie, ponieważ pomiędzy Bogiem a człowiekiem istnieje przepaść substancjonalna. Bóg jest Duchem, nie można go dotknąć, zobaczyć materialnymi oczami, nie można Go sobie nawet wyobrazić, natomiast człowiek to ciało, materia, które można dotknąć, zobaczyć, zmierzyć.
Boga można poznać, zrozumieć tylko w tej mierze, w jakiej On sam siebie objawia, a objawia się po to, a by człowiek mógł Go odnaleźć. W tym sensie Bóg jest niesprawdzalny, nie da się Go zbadać. Pierwszy argument przemawiający za istnieniem Boga jest natury ontologicznej. Istnieje coś takiego jak byt, życie, które nie bierze się samo z siebie. Następny argument jest natury kosmologicznej, mowa tu o wszechświecie, kosmosie, prawach fizyki. Bezosobowy byt nie może stworzyć osobowości. Nic nie staje się samo z siebie. Trzeci argument jest natury teleologicznej i zawiera się w nim celowość istnienia, celowość stworzenia. Czwarty argument, tym razem antropologiczny mówi o moralności, inteligencji, o sumieniu człowieka. Właśnie sumienie jest śladem Boga w człowieku. Jest znakiem istnienia kogoś poza nami, kogoś kto nas stworzył. Piąty argument - etnologiczny zawiera się w odwiecznym pragnieniu poznania istoty wyższej, czyli Boga.
Bóg posiada swoją istotę, naturę i takiego przedstawia nam Biblia. Bóg jest istotą osobową, posiada świadomość, inteligencję, uczucia, wolę. Bóg myśli, czuje, gniewa się, raduje się, śmieje się (Psalmy 2, 37, 59). Osobowość Boga jest niezmiernie ważna w kontekście modlitwy. Jaki sens miałaby modlitwa, gdyby Bóg jej nie słuchał?
Czas trwania: 43.30 min.